Obecnie jest wiele sposobów ogrzewania domu. Możesz mieć ogrzewanie ekologiczne i ekonomiczne. Możliwe jest nawet wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w postaci prądu. Takie możliwości zapewnia zarówno fotowoltaika, jak i pompa ciepła. Ogrzewanie elektryczne to wygoda, oszczędność czasu i pieniędzy. Obecnie możesz uzyskać dotacje na zakup i montaż odnawialnych źródeł energii, co przyspiesza zwrot z inwestycji.
Na co są przyznawane dotacje i ile można otrzymać środków?
Obecnie trwa nabór wniosków o przyznanie dotacji na zakup i montaż instalacji, które pozwalają na wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Program skierowany jest do osób ogrzewających swoją elektryczne lub za pomocą pompy ciepła. Możesz zdecydować się na mikroinstalację fotowoltaiczną, mikroinstalację wiatrową lub mikroinstalację hybrydową (możliwość wykorzystania energii słonecznej i wiatrowej).
Program jest przeznaczony także dla właścicieli nieruchomości mieszkalnych, którzy chcą zamontować magazyny energii, które pozwalają na gromadzenie energii elektrycznej, które zostały wytworzone przez mikroinstalacje. Dotacja może wynosić nawet do stu procent kosztów kwalifikowanych, w zależności od wybranego rozwiązania.
- 7.500,00 zł dla mikroinstalacji fotowoltaicznych bądź wiatrowych;
- 12.500,00 zł dla mikroinstalacji hybrydowych łączących w sobie mikroinstalacje fotowoltaiczne i wiatrowe;
- 8.000,00 zł dla magazynu energii.
Niezbędna dokumentacja do udzielenia i rozliczenia dotacji
Jeśli chcesz uzyskać dotację, musisz najpierw zająć się formalnościami. Niezbędne będzie skompletowanie wymaganej dokumentacji. Do udzielenia dotacji konieczne jest dostarczenie poprawnie wypełnionego wniosku o udzielenie dotacji wraz z dokumentem, który potwierdza tytuł prawny do konkretnej nieruchomości. Jeśli chcesz mieć pełnomocnika, to musisz też dołączyć do dokumentów pełnomocnictwo, czyli wyznaczyć pełnomocnika.
Do rozliczenia dotacji także niezbędne są odpowiednie dokumenty. Musisz mieć wypełniony wniosek o jej rozliczenie. Niezbędne są także rachunki i faktury imienne, które potwierdzają przeprowadzone prace. Wymaga się także zaświadczenia operatora sieci dystrybucyjnej, z którego jasno wynika, że został zamontowany licznik wraz z numerem Punktu Poboru Energii.
Gdzie można składać wnioski o dotacje? Jaki jest termin?
Wnioski o przyznanie dotacji są przyjmowane wyłącznie od 15 stycznia 2024 roku do 30 września tego samego roku kalendarzowego. Konieczne jest wypełnienie formularza, który dostępny jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego we Wrocławiu. Możesz też wybrać się osobiście do Centrum Obsługi Mieszkańca V, które znajduje się na ulicy Hubskiej 8-16 we Wrocławiu.
Możliwe jest także wysłanie wypełnionego wniosku wraz z wszystkimi dokumentami i załącznikami drogą elektroniczną na skrzynkę podawczą urzędu. W tym celu musisz wejść na elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej. Adres skrytki jest następujący: UMW na ePUAP-ie: /umwroclaw/SkrytkaESP.
Dotacje do OZE – Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego Wrocławia
Jest także opcja przesłania dokumentacji listownie na adres: Wydział Środowiska, Urząd Miejski Wrocławia, ul. Hubska 8-16, 50-502 Wrocław.
O czym musi pamiętać każdy wnioskodawca?
Jeśli chcesz ubiegać się o otrzymanie dotacji na zakup i montaż instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii, musisz wykonać wszystkie prace i ponieść koszty związane z inwestycją. Najpierw trzeba jednak podpisać umowę dotacyjną, aby przejść do ich rozpoczęcia. Kolejną kwestią jest to, że wnioskować o dotacje może wyłącznie osoba fizyczna, która dysponuje tytułem prawnym do nieruchomości, w której ma zostać zainstalowana mikroinstalacja/magazyn energii.
Wymaga się także tego, aby stan prawny nieruchomości być uregulowany. Oznacza to, że nie może być ona przykładowo przedmiotem sporu podczas postępowania spadkowego. Pamiętać należy o tym, że nie każdy otrzyma dotację. Nie przysługuje ona w przypadku nieruchomości mieszkalnych, które zostały oddane do użytku po roku 2021.
Wnioskujesz o przyznanie dotacji?
Wrocław ma swój własny program dotacyjny, którzy został przeznaczony dla prosumentów. Jeśli w przypadku konkretnej nieruchomości są także współwłaściciele, to konieczne jest to, aby wszyscy oni podpisali umowę dotacyjną. W przeciwnym razie wniosek zostanie odrzucony. Kolejną kwestią jest wyznaczenie konkretnej osoby, która będzie pełniła rolę reprezentanta wszystkich współwłaścicieli w postępowaniu o przyznanie dotacji. Konieczne jest oczywiście sporządzenie pełnomocnictwa na wyznaczonym do tego druku.
W umowie zostanie podany konkretny termin określający, kiedy mają zostać wykonane poszczególne zadania oraz termin złożenia kompletnego wniosku. Nie może nastąpić to po 31 października 2024 roku. Jeśli złożone rozliczenie będzie w pełni poprawne, zostaną też potwierdzone wykonane prace, możesz spodziewać się wypłacenia dotacji. Jeżeli wystąpią jakieś błędy, to konieczne będzie ich poprawienie. Zdarza się także, że wniosek zostanie odrzucony.